فانتوم هاي ايران در جنگ
نهاجا
نيروي هوايي ايران

فانتوم در روز اول جنگ طي يك پرواز اسكرامبل موفّق به سرنگوني يك ميگ عراقي شد. 5/1 ساعت پس از حمله عراق 8 فروند F-4E  از پايگاه هوايي بوشهربرخستند و در عمليات انتقام پايگاه هاي هوايي كوت و شعيبيه را در هم كوبيدند. در تاريخ 1/7/1359 طي عمليات كمان -99 فانتوم ها نقش بسيار زيادي  داشتند.

مانور هاي حيرت انگيز خلبانان ايراني دربين ساختمان ها عراقي ها را به ترس وا مي داشت .درهشتم مهرماه F-4Eها با حمله به تاسيسات اتمي اوسيراك وبا قبول خطر موشك هاي رولند-2 توانستند آن مكان را نابود و دربرگشت با آسيب زدن به نيروگاه برق بغداد ، اين شهر را تا چند ساعت با خاموشي روبرو كنند.

از اين روز تا اوايل آذر بيشتر كار F-4 ها پشتيباني از عمليات هاي پدافندي و نابود كردن وسايل زرهي با استفاده از موشك ماوريكAGM-65  بود.

تا اينكه درروز7/9/1359 و در عمليات مرواريد فانتوم ها با استفاده از موشك هاي ماوريك  وبا كمك نيروي دريايي توانستند %60  از نيروي دريايي عراق را نابود و بقيه را در خورموسي محصور كنند.

آمار فانتوم در عمليات مرواريد:

يك فانتوم ساقط و يك  فروند آسيب ديد.

8 فروند ميگ -23،  3جنگنده ميگ-21، چند سايت موشك سا م(به كمكF-5Eها)، چند ترمينال نفتي،5 ناوچه موشك انداز اوزا، ا نيروبر،4 ناوچه تندرو اژدر افكن سيكس.

پس از اين اتفاق همچنان فانتوم مانند گذشته به وظايف خود عمل ميكرد تا اينكه در15/1/1360 در عمليات حمله به اچ-3 8 فروندF-4E   از پايگاه سوم شكاري نوژه با 4 بار سوختگيري هوايي اين عمليات را با موفقيّت انجام دادندوبا بمباران اين پايگاه ها 48 فروند جنگنده  دشمن را از بين ببرند.

همچنين درسال 1362 رشادت شهيد دوران و خوبي  فانتوم ها مانع از برگذاري اجلاس عدم تعهد در عراق شد.F-4D ها هم با بمباران ليزري نقش زيادي در عمليات ها داشتند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: 3 اسفند 1391برچسب:,
ارسال توسط احمدرضا گوهري

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 18
بازدید دیروز : 5
بازدید هفته : 26
بازدید ماه : 25
بازدید کل : 26128
تعداد مطالب : 10
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1